Alla vårdgivare och kliniker som har en början och ett slut i en behandlingprocess kan skaffa vår app. Den byggs på just det sättet och passar därför utmärkt för information som ska nå kunden före, på och efter operationsdagen.
En klinik som utför plastikkirurgi får – precis som alla andra vårdgivare – ofta frågor som går att besvara och kommunicera till kunder via en app. I detta kapitel nämner vi ett par saker som når kunden/användaren med effektiv kommunikation via appen.
Konsultation
Inför en Konsultation kan det vara bra att känna till vad som sker just då. Vissa har aldrig varit på en konsultation tidigare och andra kanske är återkommande kunder som inte vet hur det nya ingreppet går till. Det kan även vara skönt för kunder att få veta att den som utför konsultationen är legitimerad eller åtminstone innehar en god utbildning inom området så att bedömningen blir korrekt. Varaktigheten eller andra medicinska åtaganden och eventuella förberedelser inför konsultationen är även värda att nämna i appen. Bilder och videos som förenklar processen kan också läggas in.
Inför operation
Inför operationen finns det ännu fler anledningar till att informera kunden och den blivande patienten om vad som ska ske och hur operationsförloppet går till. Det finns även många förberedelser som man bör ta hänsyn till innan själva operationsdagen. Dessa inkluderar att t.ex. avstå från viss medicinering och att ha skrivit under ett medgivande före operationsdagen.
Efter operation
Detta handlar om just samma dag eller en dag efter operationsdagen. En nyopererad eller nybehandlad patient kan vara mycket orolig och oron leder till många frågor. Här är det bra om ni som vårdgivare tar upp vad som är vanligt att uppleva och känna direkt efter operationen. Detta hjälper patienterna att känna sig både lugnare och tryggare i sin behandlingsprocess. Man kan dela upp vanliga frågor och svar i olika ’informationsboxar’ som gör det mer pedagogiskt för patienten. Dessa kan sedan skickas ut som påminnelser till patienten t.ex. 2 dagar efter operation och så vidare.
Eftervården
Detta är en av de absolut viktigaste momenten. En patient som har gått igenom en operation/behandling måste sköta det opererade området på rätt sätt. Patienten måste även förstå vad som är acceptabelt att göra och vad som inte är det. Alla ’to do’s’ och ’dont’s’. Om det inte efterföljs medicinska råd eller aktivitetsrekommendationer så är risken stor att resultatet blir drabbat. Då får vårdgivaren en missnöjd patient på halsen och tusentals frågor. Det är alltså viktigt för både patientsäkerheten och för vårdgivaren att informationen når patienten på rätt sätt.
Garantier/försäkringar
Detta är relativt nyinfört i skönhetsvärlden. För cirka 6 åt sedan fanns knappt några garantier, men det har vissa vårdgivare idag ordnat för sina patienter. Det är därför fördelaktigt om man förklarar för patienterna hur man kan hjälpa de vid missnöje eller vilka extra-behandlingar/mediciner som erbjuds i garantin. Garantin brukar vara under en viss period: 1, 2 eller 5 år beroende på behandling.
Detta är enligt oss kritiska saker att ta upp i en patientapp. Och det finns mycket mer, som ni själva vet bäst. Inte sant?