
1. “Apputveckling är billigare än att utveckla hemsidor”
Bara för att en mobiltelefon är liten så betalar du mindre för utvecklingen av en app jämfört med en hemsida. Är det så? Påståendet är helt felaktigt. Precis som mjukvara-utveckling så är app-utveckling komplext. Om du önskar utveckla en app så måste varje app-byrå betala för att utforma designen, teknisk utveckling, app-testare och analytiker. Så det är ett missförstånd att app-utveckling är billigt och att alla har råd med det.
2. “Det är enkelt att konvertera en app från iOS till Android“
Kunder tror att när man ska konvertera en app från t.ex. systemet iOS till Android så är det en enkel process att skriva den programmatiska koden och att utvecklarna gör det utan några problem eller missar. Detta är inte sant. Det är inte en automatiserad process eftersom utvecklarna måste skriva koden på nytt – helt från början.
3. “Bygga högkvalitativa appar är ingen stor grej”
Bra appar utvecklas inte på en natt. Det krävs både tid och resurser för att finalisera designen, funktionaliteten, användarupplevelsen, UI (user interface) och grafiken. Det är bara då som det går att producera en bättre slutprodukt. Appar bör utvecklas med de senaste trenderna och teknologierna, operativsystem-versioner med mera.
4. Appar kräver marknadsföring
Det känns som en naturlig gång att marknadsföra mer och lägga fokus på det när konkurrensen är hög för ett företags produkter/tjänster – det är bara så man överlever i långa loppet. Men det krävs mer ansträngning och pengar för att skjuta ut kampanjer med en app.
När ni vill göra det för er app så bidrar det till fler nedladdningar och större exponering av den i appbutikerna och på andra ställen. Det som är lika viktigt är att fokusera på att kommunicera ett budskap med den. Appen måste skapa ett mervärde för kunderna som ska använda den. Utan stort mervärde så spelar inte marknadsföringen någon roll. Detta kan man t.ex. göra förklara med video, motion graphics och annat så att kunderna förstår.
5. Appen är publicerad. Det räcker väl?
När appen har blivit publicerad på appbutikerna (App Store och Play Store) så innebär det inte att ansvaret upphör där. Nya features, utseenden och bugg-fixar bör implementeras i de nya versionerna som håller användarna engagerade och mer intresserade av er app. Ny kod och säkerhetsåtgärder bör även bli uppdaterat i de nya versionerna. Och dessa uppdateringar bör ske frekvent.
6. Utveckla appar för alla operativsystem?
Det finns inget tvång för att utveckla och bygga appar för alla operativsystem, som iOS, Android, Blueberry och Windows. Det beror på kundens kravbild. Om apparna behöver en större räckvidd så kan man implementera för samtliga plattformar. Vissa nöjer sig t.ex. med Android och andra önskar Android samt iOS.
7. Appens framgång beror på funktionaliteten
Funktionalitet ska vi inte gömma under stolen. Det är den mest avgörande komponenten i en apps framgång. Om en app t.ex. har olika flöden och multi-funktionalitet så visar den sällan stor framgång. En användarvänlig app med tydliga flöden är vad som gör appen framgångsrik.
Summering
Vi kan summera ovan punkter som de mest omtalade myterna när det kommer till apputveckling. Nu har vi rett ut de och visat att myterna är just myter.
Lyssna inte på dessa myter – följ i stället den rätta apputvecklingsprocessen för att hålla koll på alla moment och skapa en högkvalitativ app.
Vi hjälper er gärna. Särskilt ni som vårdgivare eller läkemedelsföretag.